dinsdag 19 januari 2016

Gratis eten..........

Wie bij mij al langer meeleest weet dat ik dumpsterdiven etc. hoog heb zitten maar niet iedereen "durft" dat te doen ;-) en dat is zo zonde want ondanks alle campagnes, aandacht en (valse) beloftes van de grootwinkel bedrijven wordt er nog steeds massaal weggeduveld :( Maar je kan het ook echt anders aanpakken hoor: knoop een gesprek aan met een winkelier waar jij de overtolligheden komt ophalen bv. eens per week en je hebt gratis te eten :D Ik doe dit iedere zaterdag en vaak is het teveel om zo op te eten en deel ik er nog van uit. Nu had ik er weer 4 megablikken harde turkse kaas bij zitten (soort feta) die ik op de weggeefgroep heb verdeeld, er werd zelfs nog weer van de inhoud van de blikken gedeeld hoe mooi is dat? Ieder blik heeft 4 dikken schijven die je prima kunt invriezen en zo profiteren er nog meer mensen van de overvloed.........Ik werd getriggerd door een mail gisteravond van mijn lerares permacultuur die een kleine cursus geeft in het conserveren van overvloed. Op zich wilde ik er gelijk weer aan deelnemen maar al rationerend kwam ik tot besef dat ik daar dan alleen voor de gezelligheid naartoe zou gaan want ik ken tenslotte de werkwijzes ik moet het alleen in de praktijk brengen. Heb ik de afgelopen maanden ook zeker wel gedaan want de planken staan vol met potten stoofpeertjes en flessen met appel, appel/peer en druivensap alles van eigen oogst :))) maar de groentes die ik iedere week krijg en niet kwijt kan daar moet toch ook iets mee. Nu er even geen kippen meer zijn merk ik dat de tafelrestjes en de niet verwerkbare groentes te vaak in de kliko belanden en de composthoop en dat is gruwel voor mij! Dus blancheerde ik gisteravond diverse pakjes haricot vers, asperges en een groene bloemkool tot porties voor de vriezer. Nu nog een aantal turkse pepers en rettichs inmaken tot zoetzuur en dan is het alweer bijna zaterdag voor een volgende ophaalronde. Vorige week al een grote pan pompoen linzensoep gemaakt die ik opsmikkel met een broodje erbij als ik op mijn werk moet eten.
 
 
Ik weet het allemaal wel maar de klad is er een beetje ingekomen, vorig jaar had ik echt een overheerlijk jubeljaar waarin ik heel veel ontzettend mooie mensen heb ontmoet en allerlei ervaringen heb opgedaan. Dit wilde ik dit jaar voortzetten maar de spirit ontbreekt me momenteel, het zal een combi zijn van de thuis- en vooral werksituatie en ik moet weer even de juiste richting vinden. Had al wat leuke dingen gepland maar op het laatste moment weer afgezegd door gebrek aan fut maar komend weekend toch maar even doorbijten want ik ga zondag naar een off-the-grid vrouwen meeting YESSS het wordt gegeven op een (hopelijk) inspirerende plek en ik heb een reisgenote die graag wil meebetalen aan de reiskosten dit vraag ik in ruilwaar vind ik wel passend :-D
 
 

5 opmerkingen:

  1. Mooi zeg, gratis eten en dan ook nog kunnen delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat slim zeg. Ik vind het ook wel stoer hoor. Trendsetter! ;-) Ik zit helaas nog bij de categorie "durft dat niet".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je weer wat vaker berichtjes plaatst, ik had je gemist!
    Wat betreft dat vragen bij een winkelier, heb jij dat bij een supermarkt gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat durf ik ook niet hoor, moet je wel echt lef voor hebben. Knap dat jij het wel doet en fijn dat je er ook nog anderen mee blij kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee wat leuk, ik kende dit blog nog niet. Wat leuk en stoer dat jij de kliko's induikt, waar doe jij dat? Ik ga wel eens marktjutten, maar geschikte containers heb ik nog niet kunnen vinden.

    BeantwoordenVerwijderen